DESIGN THINKING LEADERSHIP by CREOSA

Utrusta dig med en praktisk verktygslåda i kreativ problemlösning med Design Thinking. 

Lär dig användarcentrerade metoder, omsätt empati till kundinsikter och skapa innovativa lösningar på ett komplext problem. 

DESIGN THINKING BASIC


Lär dig att lösa problem på ett designinriktat sätt – användarcentrerat, experimentellt och kreativt. I den här kursen får du både teoretiska och praktiska grunder i Design Thinking. Du kommer att få ett roligt uppdrag under kursen där du får designa en innovativ lösning på ett problem. Steg för steg guidas du genom designprocessens olika faser tills du når ditt slutgiltiga resultat. Efter Design Thinking Basic har du lärt dig en metod för att tackla komplexa utmaningar med kreativitet och handlingskraft.

Komplexa utmaningar och problem är vardag för många verksamheter. Men att lösa bara symtomen av problemet kan vara kostsamt och gör att problemen ständigt kommer tillbaka. Genom att istället utforska människors behov - att zooma ut för att upptäcka hur olösta behov genererar problem och sedan zooma in på ny förståelse - bryts ramarna för den tidigare förståelsen. Nu kan problemen lösas från grunden.



Varför ska du gå Design Thinking Basic?

Vill du skapa lösningar som är anpassade till dagens komplexa verklighet? Med utgångspunkt i empati och kreativitet får du här metoder och verktyg som hjälper dig att:  
⛵︎ Skapa närhet till kunder och användare: Lär dig använda empati och insiktsarbete för att förstå och möta verkliga behov. Resultatet blir lösningar som känns relevanta och möter problemen.
⚓︎ Strukturera kreativa processer: Gå från utmaning till lösning genom tydlig struktur och konkreta steg. Det här växlar upp din kreativitet och gör den användbar.  
⛽︎ Lära och testa genom prototyper: Använd prototyper som en metod för att snabbt testa idéer, minimera risker och skapa lösningar som bidrar med värde.

☞ Kursen boken Design Thinking och konsten att bemästra hajar: En steg för steg-guide för att lösa problem med kreativitet och handlingskraft. (Årets projektledarbok 2024 och nominerad till Årets HR-bok 2024).

Bli en mästare på kreativ problemlösning - på bara 6 veckor! 💥

Lär dig att bemästra problem och omvandla dem till möjligheter för kompetensutveckling och personlig tillväxt. Få verktygen för att tänka kreativt, lösa komplexa utmaningar och ta ditt problemlösningsförmåga till nästa nivå.

Helena ordnar fantastiska kurser i Design Thinking, hon är en bra pedagog och lär ut komplicerade saker på ett lättfattligt sätt. Oavsett om du går kurs eller anlitar Helena som "bollplank" eller coach i din kreativa process kommer du inte att ångra dig!

Jan Stegmann, Seniorkonsult / Författare och grundare av Stegmannmetoden™

PRIS:

6900 kr

Exklusive moms


  • Ökad innovationskraft
  • Stärkt innovativt ledarskap
  • Kompetenshöjning
  • Personlig utveckling

FÖR VEM

Kursen riktar sig till dig som arbetar som verksamhets- eller affärsutvecklare, projektledare, förändringsledare eller inom liknande roller. Den är också idealisk för ledare och team som arbetar agilt och vill förbättra sitt innovations- och problemlösningsarbete.  


UPPLÄGG

Kursen pågår under sammanlagt sex veckor. Under dessa veckor studerar du självständigt på plattformen, tittar på filmer och gör övningar. Men du lämnas inte ensam, för det finns möjligheter att träffas på kursens webinar och workshops. Dessutom får du personlig coaching.  


Kursen innehåller:

🎥 Filmer som instruerar och guidar:
Du får pedagogiska genomgångar av metoder och verktyg för att snabbt komma igång med din process.

📋 Steg-för-steg-instruktioner:  
Ladda ner instruktionerna och prova steg för steg. Allt är pedagogiskt uppbyggt med tydliga bilder och beskrivningar.  

💎 Diamantmodellen:  
Du lär dig designa ditt innovationsarbete med hjälp av diamantmodellen, från det inledande empatiarbetet till testad lösning.    

✍️ Visualisering:  
Vi går igenom hur du visualiserar idéer och bygger prototyper. Det här gör sina idéer konkreta, tydliga och lätta att justera vid feedback.    

🏋️‍♂️ Praktisk träning, grupp-coaching och workshop:  
Du får möjlighet att tillämpa det du lärt dig genom kursens utmaning eller ett eget valt case .    

👬 Webinar och workshop:  
Kursen inkluderar tre live-webinar där du som deltagare har möjlighet att ställa frågor och få personlig coaching för att fördjupa din förståelse. Du har även möjlighet attt delta i en interaktiv live-workshop där du arbetar i ett mindre team får lösa ett problem från början till slut.
 
🗣️Forum:
Kursen erbjuder även ett forum där du kan diskutera med andra deltagare, dela insikter, ställa frågor och få feedback. Forumet är öppet under hela kursens gång och ger dig möjlighet att nätverka och lära av andra i liknande roller.


DATUM
 
Nästa kursperiod: Startar under hösten 2025

Ladda ner kursbeskrivningen! 👇

KURSMÅL 


 RÖSTER OM CREOSAS ONLINEKURSER


"Stort tack för en väldigt bra kurs! Jag har gått massor av onlineutbildningar på olika plattformar men denna var definitivt en av de bättre. En eloge för innehållet och ditt otroligt pedagogiska och trevliga material i både filmer texter och uppgifter. Lätt och roligt att arbeta med och en extra guldstjärna till dig."
Thomas Boström, Byråchef/projektledare, Grand North

"Vill passa på att ge dig en eloge för hög klass på utbildningen. Tydligt, relevant och konkret."
Kristina Heneryd

"Jag vill tacka dig för en jättebra kurs, och med dig som ledare för denna. Det märks att du har arbetat länge med dessa frågor och har både i materialet på plattformen och i dina presentationer och svar varit väldigt, både tydlig och inspirerande. Jätteroligt att få tagit del av detta!"
Carl Baxelius,  Enhetschef, Migrationsverket


PRIS:

6900 kr

Exklusive moms


  • Ökad innovationskraft
  • Stärkt innovativt ledarskap
  • Kompetenshöjning
  • Personlig utveckling

 KURSINNEHÅLL



Ladda ner snabbguiden som hjälper dig att designa goda kundupplevelser.

Kundresan är ett strategiskt verktyg som hjälper dig att visualisera och förstå hur kunden upplever din produk, tjänst eller ditt varumärke.  

Genom att kartlägga kundens steg, från första kontakt till eller avslut, kan du identifiera kundens behov, känslor och smärtpunkter vid varje beröringspunkt.  

Verktyget används för att:  
☞  Skapa en helhetsbild av kundens upplevelse.
☞  Identifiera förbättringsområden i kundens resa.
☞  Designa bättre lösningar som stärker kundnöjdheten och relationen.

Kundresan används ofta i workshops och designprocesser för att främja kundcentrerat tänkande och skapa affärsstrategier som är förankrade i upplevelser. 


FRÅGOR OCH SVAR


Vad händer om jag är missnöjd med kursen?
Svar: Jag vill självklart skapa en så bra kunskapsupplevelse som möjligt, men om du inte är nöjd kontakta Creosa. Du har 30 dagar att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.  


Jag vill gå kursen tillsammans med mina kollegor. Går det? 
Svar: Javisst, det går jättebra! Ni kan vara flera stycken som går kursen tillsammans och arbetar i ett team. Kontakta Creosa på helenafrisk@creosa så ordnar vi ett upplägg som passar.  


Får jag ett kursintyg efter att jag gått kursen? 
Svar: Du får ett kursintyg när du genomfört kursens olika uppdrag och deltagit i gruppuppgifterna. I slutrapporten redovisar du din process och hur du tog dig an det praktiska arbetet. Du skickar in rapporten till Creosa och därefter får du ditt intyg. 


Vilken teknik behövs? 
Svar: Du behöver tillgång till internet via dator, surfplatta eller smartphone. Den digitala utrustning eller enhet du använder bör ha mikrofon och kamera för att du aktivt ska kunna delta i webinarerna.  


Övrigt material? 
Svar: Du behöver material för att kunna bygga en enklare prototyp av din slutidé. Exempelvis papper i olika färger, sax, tejp, piprensare, tuschpennor, klister, kartong, legobitar. Det är bra att även ha tillgång till post it-lappar.  



Hur mycket tid behöver jag lägga på kursen? 
Svar: Det beror helt på dig själv. I introduktionen till varje lektion anges en ungefärlig tid som du behöver lägga, men vill du fördjupa dig i materialet och alla referenser tar det förmodligen längre tid. Även uppdragen gör du så omfattade som du själv vill. Varje lektion tar mellan 3,5 - 5 timmar.


Jag har fler frågor - kan jag kontakta dig?

Svar: Självklart! Mejla helenafrisk@creosa.se och ställ din fråga eller boka ett kostnadsfritt Zoom-möte via kalendern här. 


PRIS:

6900 kr

Exklusive moms


  • Ökad innovationskraft
  • Stärkt innovativt ledarskap
  • Kompetenshöjning
  • Personlig utveckling

Helena Frisk