Design Thinking

Bli skicklig på komplex problemlösning

Med skarpa metoder i empati och utforskande förvandlas komplexa utmaningar till meningsfulla lösningar. 








Det här är Design Thinking


Design Thinking är en metodik som handlar om att navigera i komplexa sammanhang för att skapa lösningar som får betydelse i verksamheten. Men det handlar om mer än bara att generera idéer. Det här är en process som knyter samman insikterna om människors behov med kreativitet. Resultatet blir konkreta lösningar som upplevs som relevanta för slutanvändarna. 

Design Thinking är mer än en metod för innovation. Det är ett sätt att tänka, uppleva och skapa i dialog med världen. Processen hjälper dig att röra dig mellan utforskande och fokusering – samma rörelse som präglar vår hjärnas sätt att realisera relevans: att se vad som betyder något, just här och nu, och handla utifrån det.  

Från modell till förhållningssätt

Design Thinking-metoden är uppdelad i olika faser och du lär dig det hela genom att ta dig steg för steg genom hela processen. När du lär dig de olika delarna och vilken plats de har i helheten börjar du använda designtänkande som en levande dynamik snarare än en linjär modell.  

Diamantmodellen – steg för steg

1. Utforska med empati – öppna dig för världen  
Här börjar dialogen. Istället för att snabbt försöka förstå, tränar du din förmåga att lyssna utan att veta. Empati handlar inte bara om att känna med någon annan, utan om att tillåta sig att bli berörd – att låta världen tala tillbaka. Detta är en övning i kreativ intelligens – att vila i osäkerhet och vara mottaglig för det oväntade.  

👉 I den här fasen lär du dig observera, intervjua och gå i andras skor.
Syfte: Att förstå olösta och latenta behov.

 2. Definiera problemet – hitta relevansen  
När du börjar se mönster i det du upptäckt, skiftar ditt fokus från utforskande till förståelse. Nu handlar det inte om att reducera komplexitet, utan att se vad som verkligen är relevant. Du ramar in en problemdefinition utifrån användarens perspektiv.

👉 I den här fasen lär du dig se mönster, upptäcka dolda samband och rama in problem på olika sätt.
Syfte: Att utifrån insikter om användarbehov skapa en ny problemdefinition.

 2. Definiera problemet – hitta relevansen  
När du börjar se mönster i det du upptäckt, skiftar ditt fokus från utforskande till förståelse. Nu handlar det inte om att reducera komplexitet, utan att se vad som verkligen är relevant. Du ramar in en problemdefinition utifrån användarens perspektiv.

👉 I den här fasen lär du dig se mönster, upptäcka dolda samband och rama in problem på olika sätt.
Syfte: Att utifrån insikter om användarbehov skapa en ny problemdefinition.



3. Idégenerera och besluta för att hitta idén 
Nu är det dags att bjuda in lek, nyfikenhet och oväntade associationer. I denna fas handlar det om att skapa ett öppet mentalt utrymme, där idéer kan uppstå, växa och förfinas i samspel. Du genererar idéer och väljer en som svarar mot problemdefinitionen.

👉 I den här fasen lär du dig generera en mängd idéer, bearbeta och ta beslut.
Syfte: Att hitta en eller flera lösningsförslag som löser användarens problem och behov.


4. Bygg prototyper 
När vi konkretiserar idéer översätter vi den förståelse vi till form. En prototyp är inte en färdig lösning, utan mer likt ett utkast i fysisk form. En prototyp är ett sätt att tänka med händerna, se med ögonen och känna med kroppen. Du lär dig bygga för att kommunicera och samla in feedback från din användare.

👉 I den här fasen lär du dig visualisera och gestalta idéer för att kommunicera och testa.
Syfte: Att få ut idéerna till användare och intressenter för att samla in feedback.


5. Testa – att lära i dialog  
Testfasen handlar inte om att bevisa att vi har rätt, utan om att lyssna på omvärldens återkoppling. Här fullbordas den dialogiska cirkeln. Vi lär, bygger om och testar igen. På så sätt förfinas lösningen och lärandet ökar.

5. Testa – att lära i dialog  
Testfasen handlar inte om att bevisa att vi har rätt, utan om att lyssna på omvärldens återkoppling. Här fullbordas den dialogiska cirkeln. Vi lär, bygger om och testar igen. På så sätt förfinas lösningen och lärandet ökar.

👉 I den här fasen lär du dig att testa din lösning, samla in feedback, bygga om och förfina.
Syfte: Att genom användartester säkerställa att lösningen svarar mot rätt problem och behov.

SIGNA UP 📮


Signa upp på nyhetsbrevet om du vill skapa och leda bättre samarbeten i workshopform.  Jag delar insikter, metoder och verktyg för hur du kan använda design som tänkesätt – för att utveckla idéer, lösa komplexa problem och skapa meningsfulla resultat tillsammans med andra. 

Jag har läst och godkänner Terms & Conditions.